Van Tibet naar Bhutan

19 oktober 2015 - Punakha, Bhutan

Met een laatste groet aan de Mt. Everest, de kudde Blauwschapen, de steenbokken die ons nieuwsgierig gadeslaan en een laatste blik op de stapels Manistenen (steen met ingekerfde- of geschilderde mantra's) bij de Stoepa, vetrekken we naar Lhasa. Halverwege de route naar de pas, hebben we een geweldig zicht op de 5 bergen van meer dan 8.000 meter: de Xixabangma, de Cho Oyo, de Mt. Everest, de Lhotse en de Makalu. Waarvan de Xixabangma volledig op Tibetaans grondgebied. Aangekomen in Shigatse bezoeken we het klooster met bij de ingang de bel om de goden te attenderen op de komst, dwalen we door de nauwe straatjes en lopen de Kora. Hier de gebedsmolens met als extra bescherming de horens van de Yak. Daarna nog een bezoekje aan de tapijtfabriek.  Van Shigatse naar Lhasa, onze laatste bestemming in Tibet. En hier ook ons laatste maaltje waar we steeds erg van genoten hebben: Momo's en Pokada's! Met een volle buik in het vliegtuig naar Kathmandu (Nepal). Lopend door de nauwe straatjes met volop winkeltjes en massa's mensen, kwamen we aan op Durbar Square. Hier was de ravage van de aardbeving nog zo triest zichtbaar. De Kastamandaph was grotendeels verwoest, zoals ook enkele tempels. Dit was vooral vanaf ons terras goed te zien. Na de thee naar het huis van Kumari (levende godin). Haar troffen we niet, maar wel een oude Nepalese vriend. Deze bracht ons naar Buna, een Nepalese vriendin uit hetzelfde eerder bezoek aan Nepal, en dit werd een heel fijn weerzien. Nu een paar uur bijelkaar, maar we beloofden volgend jaar langer bij elkaar te zijn. Met een laatste groet aan Nepal, via de Himalaya, werden we begroet door Bhutan.

1. Marjolijn:
    19 oktober 2015
    En weer brengen jullie prachtige beelden en verhalen van ver naar Nederland bij de yoghurt met muesli. Dank!
  2. Cor en Laura:
    19 oktober 2015
    Wat geweldig weer om alles te lezen en de foto's te zien. En heel andere wereld dan hier in Iran.
    Wij zijn destijds over land naar Nepal gereisd met een doodzieke Engelse (hoogteziekte). Zijn benieuwd naar de Bhutan-verhalen.
  3. Koos:
    19 oktober 2015
    Jullie spannende verhaal gelezen. Bhutan heeft voor mij altijd iets 'magisch', was lang gelden op de Pulau Perhentian-eilanden voor de oostkust van Maleisie en daar een Belgisch stel ontmoet die naar Bhutan gingen. Bleef lang hangen en er altijd naar toe gewild. En nu zijn jullie daar! Dank voor jullie verhalen, ik ga het volgen!
  4. Aart:
    19 oktober 2015
    Prachtige foto's en altijd weer leuk een deel van jullie beleving te lezen, geweldig! Ik ben al weer benieuwd naar de volgende foto's!
  5. Cordula:
    20 oktober 2015
    Hi Anne and Ed
    I like to read your Blog and See your great pictures remembering my 7 dass in Tibet and 3 in kathmandu. Enjoy your Oswald Journey.
    Thanks for mentioning our Train Trip to Lhasa
  6. Marjo:
    22 oktober 2015
    Wat weer een mooi levendig verhaal en daarbij de foto's.
    Dank je wel, Ed en Anne.
    fijn jullie verhalen te volgen in deze herfstige okt. maand.
    Een boeiend verblijf in Bhutan.......
    En ik kijk uit naar weer een nieuw verhaal......
    H. groet, Marjo
  7. Martin van der Woude:
    25 oktober 2015
    Lijkt me raar de verwoestingen te zien in 'vertrouwd' Kathmandu.
    Benieuwd naar Bhutan!

Groet, Martin