Bhutan (slot)

9 november 2015 - Negombo, Sri Lanka

Aan het begin van de trip door Sri Lanka een afsluitend verhaal over Bhutan. De laatste paar dagen, na onze bijzondere ontmoeting met de kluizenaar in de Haa vallei, hebben we doorgebracht in Paro, met nog een bezoekje aan de hoofdstad Thimpu. Dit laatste was om de Arts & Crafts School van Thimpu te bezoeken en de wierook- en papierfabriek te zien. In de Arts en Crafts School worden de leerlingen met name de technieken bijgebracht om het Bhutaanse culturele erfgoed in stand te houden. In hoeverre ze een eigen creativiteit ontwikkelen is de vraag. Ze komen veelal via de staat aan het werk bij het restaureren van tempels. In de wierookfabriek werden in grote getale wierookstokjes gedraaid, gedroogd en verpakt. En in de papierfabriek zagen we het hele procédé van papier maken, van het blad, het wassen ervan, het tot pulp maken, het maken van vellen en het drogen daarvan. Het resultaat zagen we eerder in bijvoorbeeld het hotel en restaurant in de Haa vallei waar mooie papieren lampen hingen. De laatste Bhutandag brachten we in en rond Paro door. We maakten een wandeling door de vallei en bezochten een oude tempel. Dat bezoek aan de tempel werd een gedenkwaardige. Er was namelijk een ceremonie bezig voor een overleden vrouw. De nonnen reciteerden en zongen mantra's, telkens ondersteund door stevige trommelslagen. De dochter van de vrouw, het enige familielid in de tempel, werd betrokken bij het branden van de wierook bij de beelden. Het was heel indrukwekkend. Zoals steeds mag er niet gefotografeerd en gefilmd worden in de tempel, maar we nemen het mee in onze gedachte. En zo kwam er een eind aan ons verblijf aan dit bijzondere land. Bhutan hecht als klein land tussen de twee grootmachten China en India veel waarde aan zijn eigen cultuur, met zijn eigen taal en eigen identiteit. Het wil niet, zoals Tibet, opgeslokt worden. En het heeft iets speciaals: het Bruto Nationaal Geluk. In Paro namen we een kijkje bij de grote internationale conferentie hierover, met als aandenken een button

1. F.Brakxhoofde:
    Een groot avontuur .
  2. Marjolijn:
    9 november 2015
    Wat een mooi verhaal over het bezoek aan de tempel
    de lezertjes van jullie blog moeten het doen zonder beeld en geluid, maar het beeld dat jullie schetsen is prachtig en het is mooi om het zo een beetje mee te beleven!
  3. Marjo:
    9 november 2015
    De ontmoeting met de kluizenaar en de tempel; waren bijzondere ontmoetingen die jullie onverwachts tegenkwamen......
    Wat heeft Bhutan een rijke cultuur, mooie foto's.
    Ieder keer boeiend jullie verslag te lezen, dank je wel.
    Een mooie reis door Sri Lanka.
    h. groet, Marjo
  4. Cor en Laura:
    9 november 2015
    Geweldig om zo mee te reizen in Bhutan.
  5. Marian en Paul:
    9 november 2015
    Mooie foto's en interessante verhalen over Bhutan. Veel plezier nu in Sri Lanka. Pas op voor loslopende olifanten!
  6. Boudewijn:
    9 november 2015
    Erg mooie verhalen en foto's over dit bijzondere land
  7. Mieke:
    9 november 2015
    bedankt voor alle mooie verhalen
  8. Rabeiah ben Mokhtar:
    9 november 2015
    Wat een beleving zeg ! Wauw! ! Mooie foto's prachtig !! Geniet ervan!
  9. Koos:
    10 november 2015
    Mooi verhaal, Ed en Anne. Ik krijg ook zin om op stap te gaan, hoewel minder ver ook goed s. Veel te zien en ervaren dus in Bhutan, nu Sri Lanka dus nog!
  10. Martin van der Woude:
    12 november 2015
    Mooi verhaal weer over Bhutan.
    Prestatie je zo te handhaven als land!
    Groet, Martin