Sri Lanka

18 november 2015 - Ella, Sri Lanka

Vanuit Bhutan, met een tussenstop op Thailand, gevlogen naar Sri Lanka, Negombo. Onze eerste stop voor 3 nachten. Vanuit de bergen van Bhutan naar Sri Lanka, waar we werden ondergedompeld in een klamme atmosfeer met een temperatuur van meer dan 30 graden. Dat was wel even wennen! In Negombo hebben we ons vermaakt met wandelingen langs het strand en fietstochten langs de vismarkt, de lagune en het Dutch Canal, later het Hamilton Canal genoemd. Deze 100 km lange waterweg, gerealiseerd in de periode van de Hollandse overheersing, ontsloot de kaneelplantages. Na dit stukje vaderlandse vlijt aanschouwd te hebben vertrokken we met de bus naar Anuradhapura. Deze stad is bekend van haar vele restanten van historische Boeddhistische bouwwerken (Unesco-werelderfgoed), die verspreid liggen over meer dan 40 km2.  Een van de nog in tact zijnde bezienswaardigheden is de Tempel van de Heilige Bo-boom. Het verhaal gaat dat deze boom een stek is van de boom waaronder Boeddha zijn verlichting ontving. Vanuit Anuradhapura naar Sigriya. Hier hebben we gefietst door de prachtige omgeving (tempeltjes met bosgoden, rijstvelden, palmbomen, dorpjes en kennis gemaakt met familie aap) en zoals vele andere toeristen, de Rots van Sigriya beklommen. Na de ervaring met het Tijgersnest in Bhutan, was dit een makkie! Bovenop deze 200 meter hoge, loodrecht oprijzende rots, had Kassapa, de zoon van koning Dhatusena, in de 5e eeuw een paleiscomplex laten bouwen. Kassapa die zijn vader had vermoord en daarmee zichzelf op de troon zette, dacht op deze rots veilig te zijn voor zijn broer, Moggallana, de werkelijke troonopvolger. Achttien jaar heeft Kassapa van zijn rotsburcht kunnen genieten, totdat Moggallana hem dwong zich over te geven. Kassapa pleegde zelfmoord, Moggallana liet het paleis slopen en stond de rotsburcht met haar grotten (met prachtige rotsschilderingen) af aan de monniken. Van Sigriya naar Kandy. In Kandy het theemuseum met het verhaal van Sir Lipton met ook hier een stukje Hollandse historie in de theehandel en de Tempel van de Tand. Hier wordt het relikwie van de bovenste linkerhoektand van Boeddha bewaard. Een keer per jaar, in juli, wordt het relikwie in een processie-optocht met olifanten, dansers en muziek, door de stad gedragen.

Vanuit Kandy naar Nuwara Eliya voor o.a. de theeplantages en de theepluksters. Maar dit in een volgend verhaal.

1. Koos:
    18 november 2015
    Ik ken alleen de plaatjes uit de reisgidsen over Sri Lanka, maar jullie beschrijving komt daar aardig dichtbij, prachtige landschappen, theeplantages en Hollands erfgoed, mooi! Zal wel even wennen zijn na Bhutan!
  2. Cordula:
    HI Anne
    I wanted to write to your email, but I cannot send it. Can you please contact me with your normal mail address? I wanted to tell you the book name.
    Enjoy your stay
    Cordula
  3. Bonny:
    heel bijzonder.
  4. Henk de Valk:
    Het blijven prachtige verhalen van jullie reisverslag Grt Henk
  5. Cor en Laura:
    19 november 2015
    De herinneringen komen weer boven. Ook de overval met mrssen in Anarudhapura. Bangladesh is ook weer een beleving!
  6. Martin van der Woude:
    19 november 2015
    Mooi verhaal weer!
    Groet Martin
  7. Theo miltenburg:
    22 november 2015
    mooie verhalen allemaal. Prachtig eiland, Sri Lanka.
    hartelijke groet
    Theo