Reizen in Bhutan (1)

26 oktober 2015 - Mongar, Bhutan

Na de korte tussenstop in het voormalig Himalaya koninkrijk Nepal kwamen we het Boeddhistische koninkrijk in de Himalaya invliegen, Bhutan.  Manoeuvrerend langs de steile bergen vond de piloot het vliegveld van Paro in het westen van Bhutan. Spectaculair om daar te landen. Bij het vliegveld de ontmoeting met onze gids en chauffeur voor onze 20 dagen in dit land. Dat is verplicht in Bhutan. Van Paro met de auto naar de hoofdstad Thimpu, met onderweg de eerste kennismaking met de mooie natuur: heel groen met veel bomen, rivieren, steile hellingen, valleien en bergen. In het noorden vormt de Himalaya met toppen tot ruim 7.000 meter hoog de begrenzing met Tibet. Verder wordt het land omgeven door India. Door het bergachtig karakter is het land in het verleden niet gekoloniseerd. Het koningshuis heeft sinds 1907 de leiding in het land. Door de eerste parlementsverkiezingen in 2007 is het land nu een constitutionele monarchie. De huidige vijfde koning is populair. Zijn afbeelding met zijn vrouw hangt overal en mensen respecteren hem, mede omdat hij erg betrokken is bij de mensen. Het land kent circa 750.000 inwoners, waarvan er 100.000 in de hoofdstad Thimpu wonen. De graadmater voor de ontwikkeling van het land is het Bruto Nationaal Geluk. Wat ook bijzonder is is dat er een tabaksverbod is. Niet roken in het openbaar, maar ook geen verkoop van tabak. Als roker krijg je toestemming voor een beperkt quotum aan tabak. Thimpu is als hoofdstad een bescheiden stad. Daar vanuit zijn we in ruim een week oostwaarts gereden. De kwaliteit van de wegen dragen niet bij tot het Geluk. Ze zijn over het algemeen in slechte staat en men is volop bezig om de wegen aan te pakken. De wegen gaan door het berggebied en worden verbreed. Doordat dat overal tegelijk gebeurt is het tempo laag. Over 100 km doen we zo'n 3,5 a 4 uur. De wegen verbinden de valleien met elkaar en geregeld gingen we over passen van ruim 3.000 m hoog. De hoogtes van de valleien variëren van 1.500 tot tegen de 3.000 meter, zijn soms breed en dan weer nauw en  dan weer warm en dan behoorlijk fris. Wel zien ze er groen uit met veel bos. Bomen mogen niet zomaar gekapt worden; daar is speciale toestemming en herplantplicht voor nodig. In de valleien wordt driftig rijst, groenten,aardappelen, boekweit, bananen e.d. verbouwd. De terrassen waarop dat gebeurt sieren het landschap. Ook veel rivieren. Water in de vorm van hydro-electriciteit vormt het belangrijkste exportproduct naar India. Ook de forse bijdrage die toeristen moeten leveren is een belangrijke inkomstenbron voor het land. In het land zelf zijn vele dzongs te bezoeken. Dat zijn forten waarin de overheidsdiensten en het klooster zijn gecombineerd. Verschillende valleien kennen dergelijke forten. Daarin zitten ook tempelruimtes. Wat dat betreft is er geen scheiding van kerk en staat. Verder verspreid over het land de Boeddhistische tempels, stupa's en beelden. Zeker om de stupa's onderweg bij passen rijdt onze chauffeur regelmatig een rondje voor de zegening.

1. Max Sarucco:
    27 oktober 2015
    Ik geniet nog met volle teugen van jullie avontuur.
    Nog veel plezier.
  2. Martin van der Woude: