Reizen in Bhutan (2)

26 oktober 2015 - Mongar, Bhutan

In Bhutan werkt circa 2/3 van de bevolking in de landbouw. De plaatsen onderweg zijn klein van omvang. Wel is er te zien dat er ontwikkeling is, kijkend naar de nieuwe huizen die gebouwd worden. Wel in voorgeschreven Bhutaanse stijl. De nationale sport is niet voetbal, ze bungelen in de wereldranglijst in de onderste regionen, maar boogschieten. Met stevige handbogen schieten ze de pijlen over een afstand van 140 meter op het doelwit, de schietschijf. Bij het raken van het doelwit wordt een lied door de tegenstanders ten gehore gebracht, compleet met gebaren, als bewondering. De jeugd zie je soms met pijltjes over een afstand van 20 meter naar hun doelwit gooien. Knap staaltje richten. De hotels zijn prima hier, met ruim bemeten kamers. We voelen ons daarin wel luxe toeristen. Wat ze op het land verbouwen vinden we dagelijks ook terug op ons bord bij de buffetten. Wel wordt het soms wat eentonig om zowel bij de lunch als bij het diner, en soms bij het ontbijt, de rijst met groenten terug te zien. Een paar keer hebben we ook in eenvoudige home stays overnacht, in het dorp op de boerderij. Wel leuk om wat contact te hebben met de mensen en te zien hoe ze leven. Komende week gaan we een belangrijk meerdaags festival meemaken met gemaskerde dansers in de kloosters. Als voorproefje kwamen we onderweg al bij zo'n festival terecht. Een mooi en druk bezocht spektakel. Het reizen in Boeddhistiche landen maakt dat je meer en meer over het Boeddhisme komt te weten. De beelden komen nu bekender voor en de betekenis van afbeeldingen ook. Zo wordt in 'The wheel of life' de 6 bestaansvormen verbeeld, van hel, onderwereld en dierenwereld tot de mensen, halfgoden en godenwereld. Bij je dood vormt je karma de optelling van je goede en je slechte daden en wordt in een periode van 49 dagen in de godenwereld gewogen hoe je wedergeboorte zal zijn. Na 49 dagen is de bestemming van de ziel bekend en kan de as van het lichaam zijn plek krijgen of verspreid worden. Regelmatig zien we bij tempels, gebedsmolens en manistenen kleine urntjes waar as van overledenen in zit. De Boeddhistische gedachte in Bhutan is dat iedereen een Boeddha (de verlichte) kan worden. Dat stemt toch hoopvol. Andere wetenswaardigheden komen in een volgend verhaal.

1. Vera en Ronald:
    26 oktober 2015
    Weer een mooi verhaal én mooie foto's. Wat verkopen ze zoal op de markt naast eieren en groente? Nog heel veel reisplezier en op naar het volgende verhaal!
  2. Marjolijn:
    26 oktober 2015
    wat een prachtig verhaal weer!
    ook de foto's zijn om van te genieten
    wat een onbekende wereld1
  3. Hennie:
    26 oktober 2015
    Wat een mooie plaatjes en leerzame verhalen. Ik geniet er van.
  4. Rob:
    27 oktober 2015
    Bedankt voor de mooie beschrijving. Direct wil ik ook boogschieten en pijltjes gooien en mediterend wandelen door het landschap. Als ik het goed heb, wordt de centrale aandacht voor wel welbevinden in Bhutan uitgedrukt in een Bruto Nationaal Geluksprodukt. Ik ben benieuwd hoe je dat uitgangspunt verder terugvindt in de inrichting van het land. Ik de gezondheidszorg gratis (en) toegankelijk; doen mensen met een handicap helemaal mee, enz. Geniet er van! en groetjes vanuit de Flixbus tussen Antwerpen en Rotterdam
  5. Bonny:
    29 oktober 2015
    prachtige foto's
  6. Martin van der Woude:
    29 oktober 2015
    Kijk uit naar volgende verhaal!
    Groet Martin
  7. Ruud:
    30 oktober 2015
    Wat een mooie reis maken jullie zeg!!! heerlijk om te lezen. Ik krijg wel een beetje heinwee naar mijn eigen voormalige reisplannen. Toch is het goed dat ik thuis ben gebleven want op deze vierkante meters heb ik de afgelopen tijd veel geleerd en afscheid van mijn vader genomen.Heel goed en indringend.
    lieve groetjes van Jos en Ruud