Reisverhaal 2: Lanzhou naar Xiahe naar Kumbum

25 september 2015 - Xiahe, China

In Lanzhou werden we in de ochtend opgehaald door onze chauffeur voor de tocht in het Chinadeel van onze reis. Deze zal een aantal dagen duren, tot Xining. Deze eerste dag met hem bracht ons van Lanzhou naar Xiahe, zo'n 300 km zuidwestelijk. Lanzhou bleek pal tegen de rotsbergen te liggen en behoorlijk uitgebreid te zijn. Langs lange rijen flats reden we de stad uit. Onderweg door soms flinke tunnels van enkele kilometers lang. Deze lijken nog niet zo lang geleden aangelegd te zijn. Onze eerste echte stop was bij de Gele Rivier, bij Binglin Si, waar grotten zijn met boeddhistische beelden van ruim 1600 jaar oud. Helaas was een deel van de beelden inmiddels achter gaas, waarschijnlijk tegen de rovers, maar een aantal mooie exemplaren waren zeer de moeite waard. Voor de liefhebbers van Floortje Dessing ze waren ook in haar programma te zien. Begin van de avond kwamen we aan in Xiahe in een hotel van een Nederlandse vrouw die dit samen met haar Tibetaanse man beheert. Een lekkere plek om te verblijven. In Xiahe  bleven we 2 dagen en hebben daar een tocht gemaakt over de grassteppe waar de nomaden nog in tenten leven en de schapen, geiten en yaks tot de huisdieren behoren. Dat ze niet vies zijn om een schaap tot op het bot te ontleden weten we nu ook. Verder hebben we in Xiahe het Labrangklooster bewonderd. Het is het belangrijkste Tibetaans boeddhistische klooster buiten Tibet en zeer de moeite waard. Xiahe ligt al op zo'n 2900 meter hoogte. Maar na Xiahe gingen we nog verder omhoog. En dat door een heel mooi landschap van ruige bergen met besneeuwde toppen. Soms een yak- of schaapskudde op de weg, maar uiteindelijk gingen we een pas van ruim 3600 meter over. Goed om te acclimatiseren voor Tibet. Op weg naar onze bestemming, Tongren, deden we verschillende boeddhistische kloosters aan, met een keur van beelden van extreem groot tot extreem klein. En vandaag weer verder gereden naar Kumbum en ook daar weer, ja, ja, een groot kloostercomplex bezocht. Speciaal voor Jan: Ons kaartje met de Chinese vertaling van vegetarisch eten maakt dat we elke keer weer een heerlijke vegetarische maaltijd voor ons krijgen. Wel moet het kaartje eerste grondig worden bestudeerd door alle aanwezigen.

Morgen naar Xining voor de trein over de Tibetaans hoogtevlakte naar Lhasa. En dan wordt het weer tijd voor het volgende verhaal. Tot dan.

1. Henk de Valk:
    25 september 2015
    Prachtig verhaal weer. Ed Feijenoord gisteren 3-0 tegen PEC voor de beker. De volgende tegenstander wordt 020. Grt Henk
  2. Marjolijn:
    25 september 2015
    Wow! Via jullie verhaal snuif ik de berglucht op, wat een mooie reis!
  3. Wim:
    25 september 2015
    Nice pics, maar waar zijn die miljard chinezen nou?
    Feijenoord heeft ons gisteren inderdaad aangenaam verrast met bij vlagen uitstekend voetbal. Nu Ajax nog even verslaan ... (en PEC zondag nog een keer).
    Veel plezier in de trein over de Tibetaanse hoogvlakte!
  4. Aart:
    25 september 2015
    Beste Anne en Ed, Geweldig om jullie beleving te lezen! Geniet van deze prachtige momenten, en het leven zo ver weg. Mooie foto's. Een fijne dag morgen met de trein.
  5. Marjo:
    25 september 2015
    wat een mooi reisverhaal en foto's!
    Ik leef met jullie mee en wens jullie een voorspoedige treinreis toe. Ik zie het voor me.
    H. groet, Marjo
  6. Rabeiah ben Mokhtar:
    26 september 2015
    Wauw, prachtig om te lezen hoe het daar is, ben benieuwd naar jullie volgende belevenissen. Geniet ervan ! Groet, Rabeiah
  7. Vera en Ronald:
    26 september 2015
    Hoi, hoi, wat een leuke verhalen. Jullie hebben zo gelijk ook een prachtig reisverslag voor 'later' :) . Nog veel plezier en raak niet buiten adem.

Groetje, Vera.
  8. Cor en Laura:
    26 september 2015
    Leuk om te lezen. Was zelf in 1989 in dit gebied.
    Geniet van de treinreis.
  9. Martin van der Woude:
    27 september 2015
    Ha, mooi verhaal weer! Mooie foto's.
    Benieuwd naar de reis naar Lhasa.

Groet,
    Martin
  10. Rob:
    28 september 2015
    Lijkt me heerlijk, wandelen in zo'n prachtig landschap