Van huis naar Chengdu en door naar Xiahe

23 september 2015 - Xiahe, China

Hoi allemaal,

Hier zijn we dan. Al vanaf afgelopen zaterdag in China en jullie tot nu in spanning gelaten hoe het ons vergaat. Maar nu gaan we echt van start met ons reisblog. Vrijdag 18 september in de avond het vliegtuig in en de nacht in de lucht doorgebracht op een wat beperkte ruimte bij de KLM. Echt comfortabel is dat niet, maar met het doel in gedachte, een lange reis van goed 11 weken door prachtige landen, is het leed beter te dragen. Geland in Chengdu rond 12.00 uur Chinese tijd en bij het uitstappen nog verrast door een stewardess die Anne uit Enkhuizen herkende van de boekwinkel Boek & Boek. Al een tijd geleden dat Anne die winkel sloot, maar toch heeft die een onuitwisbare indruk achtergelaten. De bagage was goed overgekomen en bij het vliegveld stond een taxichauffeur ons al op te wachten met het blaadje Brakel in zijn handen. Behoedzaam leidde hij ons door het drukke Chengdu, het is tenslotte een miljoenen stad, en leverde ons af bij het Wenjun Hotel. Dat bleek een mooi en prima hotel te zijn bij het centrum. De omgeving was in oude Chinese stijl opgeknapt en dat vormt een heel contrast met de delen van de stad waar blokken huizen, flats en brede wegen en fly-overs het beeld domineren. Doordat alles zo glad verliep hadden we nog wat uurtjes in de middag om rond te kijken. En zo belandden wij in een park in de buurt waar het goed toeven was. Volop mensen en vertier. Bijzonder was de grote vijver waar volwassenen en kinderen zich vermaakten met het voeren van koikarpers met aan stokken vastgemaakte zuigflessen waarin een mengsel van voedsel zat. De vissen zagen er vetgemest uit.  In zo'n park barst het ook van de theetuinen, die goed bezocht  worden. Voor ons als theeliefhebbers ook heerlijk om een tijd te zitten. Rond ons werd aan tafels gekaart en mahjong gespeeld, een zeer geliefd Chinees spel. Nog wat rondgewandeld in het park en daarna in een druk restaurant, waar we bijna een half uur voor een plaatsje moesten wachten, van een heerlijke vegetarische hotpot genoten. Een hotpot is een specialiteit van het gebied. Het spreekt vanzelf dat we na de reis en door het tijdverschil van 6 uur diep in slaap vielen.

Zondagavond vlogen we pas, dus we brachten de ochtend en een deel van de middag nog in Chengdu door. Een aantal jaren geleden waren we al in Chengdu geweest en we zaten niet ver van de plekken die we toen leuk vonden. Dus naar het Peoples'  Park gegaan en een paar uur doorgebracht. En op zondag zijn er veel Chinezen die dat ook doen. Het leek ons dat het park was aangepakt en van nieuwe dingen voorzien was, zoals een pretpark voor kinderen met een Efteling gehalte a la sprookjeswonderland. Verder een paar uurtjes doorgebracht in de oude gerestaureerde straatjes waar het wel koopzondag leek met juist veel Chinese toeristen. Al met al een goed bestede tijd in Chengdu. ' s Avonds gevlogen naar Lanzhou, een vlucht van ruim vijf kwartier en daarmee zaten we gelijk een flink stuk noordelijk van Chengdu en in een bergachtig gebied. Lanzhou is ook een miljoenenstad. Ook daar door een chauffeur opgewacht en naar een hotel gebracht. Het is duidelijk dat ze in Lanzhou veel minder westerse toeristen gewend zijn want met Engels kan je je niet goed redden. En de bedden waren Spartaans hard. Gelukkig was het maar voor een nacht en als overbrugging naar ons eigenlijke doel, door een speciaal stuk China met moslim en Tibetaanse invloeden en met nomadenstammen. Meer daarover in het volgende verhaal, aangezien het schrijven op de blog met wat kuren gaat. Aan meer foto's wordt ook nog gewerkt, want voor dat trucje hebben we waarschijnlijk een vaste computer nodig.

Tot het volgende verhaal.

1. Henk de Valk:
    Hoi Anne en Ed,

Leuk om alles te lezen. Veel plezier en ik ben iav het volgende verhaal.

Grt Henk
  2. Ferry:
    23 september 2015
    Goed te lezen dat jullie je vermaken. Veel plezier!
  3. Marjolijn:
    23 september 2015
    Ik ben heel nieuwsgierig wat jullie meemaken
    vertel veel over de details
    welke thee, wat zat er in de hotpot, etcetera
    ik wil met jullie meereizen en een beetje het gevoel hebben dat ik er ook bij ben.
    verder ben ik niet veeleisend.

Ik wens jullie in elk geval heel erg veel plezier!
  4. Wim:
    23 september 2015
    Leuke start. Verheug op de volgende aflevering. Veel plezier!
  5. Cor en Laura:
    23 september 2015
    Heel herkenbaar allemaal. Voor ons gaat het nu ook opschieten: nog een weekje!
    Geniet ze.
  6. Bonny:
    23 september 2015
    wat fijn dat jullie zo genieten, en dat iemand aan de andere kant van de wereld je winkel nog kende.
  7. Marja en Hans:
    23 september 2015
    Zo te lezen is jullie vakantie goed begonnen. Geniet ervan. We zien uit naar het vervolgverhaal.
  8. Pauline:
    23 september 2015
    Lieve Anne en Ed, wat leuk om jullie te lezen van zo'n afstand! Ik wens jullie heel veel mooie indrukken!

Liefs van Pauline
  9. Marian en Paul:
    Hallo Anne en Ed,
    Leuk om te lezen wat jullie in China meemaken. Het maakt ons toch ook wel nieuwsgierig naar dit land. Mooie foto's (vooral van het beeld). Veel plezier daar.
  10. Marjo:
    23 september 2015
    Goh, wat leuk mij te verplaatsen in jullie reisverhaal.
    blijkt dat de wereld weer klein is.......
    voor jullie een voorspoedige voortzetting.
    liefs, Marjo
  11. Ed:
    23 september 2015
    Mooi verhaal! Leuk om een stukje van jullie reisplezier mee te krijgen.
  12. F.Brakxhoofde:
    24 september 2015
    Mooi verhaal en wat een belevenis .
  13. Martin van der Woude:
    Ha Anne en Ed,

Leuk te lezen dat het allemaal voorspoedig loopt.
    Ben benieuwd naar het volgende verhaal.

Groetjes, Martin
  14. Rob:
    24 september 2015
    Mooi! En Spartaans in Azië: dat belooft meer ontberingen en avonturen, die we graag uit onze luie stoel volgen! Hartelijke groet uit Antwerpen
  15. Marijke Buijsman:
    16 oktober 2015
    Hoi Anne,

Ik heb van Tineke de link van jullie reisblog ontvangen. Het eerste reisverhaal gelezen. Leuk!!!! Ik wil jullie nog heel veel plezier toewensen en ik ga jullie volgen.

Groetjes, Marijke