Met de Hemeltrein naar Lhasa

28 september 2015 - Lhasa, China

De treinreis van Xining naar Lhasa duurt zo'n 21 uur, onze reis duurde van 15.00 tot de volgende dag 12.00 uur. Vanwege de ervaringen met de NS, hadden we 2 grote zakken met proviand ingeslagen (je weet tenslotte maar nooit en een oud-hollands spreekwoord luidt: "beter mee verlegen dan om verlegen"). Na onze permit voor Tibet hebben getoond, mochten we instappen. Onze cabine bestond uit 4 slaapplaatsen (softsleepers) we waren dan ook zeer benieuwd naar onze medereizigers. Het bleek een Duitse mevrouw te zijn en een Chinese jongeman. De mevrouw reisde met een Duits gezelschap en de jongeman was hun gids. Ook in Duitsland kennen zij het spreekwoord "beter mee verlegen dan om verlegen" want Cordula pakte uit met grote zakken snoep. Yang zijn proviand bestond alleen uit een beker Chinese thee. De treinreis met schitterend weer was fascinerend: meren, grassteppen met kuddes schapen en yaks, vergezichten met besneeuwde bergtoppen, rotsformaties en nederzettingen van Nomaden. Dit op een hoogte variërend van 3.000 tot 5.000 meter. Naast dit alles was de conversatie tussen ons vieren ook zeer aangenaam. We deelden reiservaringen, persoonlijke ervaringen, maar vooral onze proviand. Want naar een oud-hollands gezegde: "beter een goede buur, dan een verre vriend".

Ons volgend verhaal komt uit Lhasa.