Lhasa

30 september 2015 - Lhasa, China

We waren gebleven bij de aankomst met de trein in Lhasa. Niet voor een verblijf van 7 years in Tibet, maar 20 dagen lijkt ons ook heel aangenaam. Voor de eerste 4 nachten namen we onze intrek in het Tibet Gorka Hotel, nog wel bekend van de fietstocht van Ed met 3 makkers in 2006. Een lekker Tibetaans hotel in het centrum en met een prima binnenplaats om zo nu en dan te relaxen. Want dat laatste is nodig met alles wat er te beleven is. De middag van de aankomst en de eerste volle dag in Lhasa wat rondgewandeld door het centrum. Dat kan je zonder gids doen. Zodra je wat gaat bezoeken moet je vergezeld zijn van een gids. De grote drukte in het centrum is rond de Jokhang tempel in de wijk Barkhor. Rond de tempel wordt de kora door de gelovigen gelopen, met gebedsmolens, prevelend, takken van de jeneverbesstruik in de ovens bij de rondgang gooiend (die vervolgens flink gaan roken) enzovoorts. Een kora is een soort processieloop. Sommigen doen 'm zich telkens uitstrekkend over de grond; dat lijkt ons wel heel vermoeiend. Heel fascinerend om dit te zien. Alvorens bij de rondgang te komen moet je door detectiepoortjes. Je bagage werd gescand. De Chinezen willen het gebied, waar in het verleden oproer was en een aantal jaren geleden een paar Tibetanen zich in brand hebben gestoken goed onder controle houden. Lhasa trekt veel toeristen, naar het lijkt meer dan in 2006, toen de vrijheid om rond te reizen veel groter was. Opvallend is de groei Chinese, en ook Japanse, toeristen, niet zozeer een groei in westerlingen zoals wij. Buiten het oude Tibetaanse centrum wordt de sfeer in gebouwen en mensen al gauw Chinees. Opvallend is ook de groei van het Chinese deel aan de westkant van Lhasa. Voordeel van een toeristenstad is dat je volop plekken hebt om te eten, inclusief een Engelse menukaart. En dat je het als vegetariër ook wat makkelijker hebt bij het bestellen. Gisteren en vandaag hadden we een gids en hebben de grote attracties van Lhasa gedaan. Dat waren gisteren het Drepung en het Sera klooster. Allebei indrukwekkende kloosters uit de 15e  eeuw. In het verleden allebei bevolkt door tussen de 7 en 8.000 monniken. Nu resteren in beide kloosters door de ontwikkelingen in China in de jaren 60 en 70 in elk van de kloosters enkele honderden monniken. De kloosters hebben prachtige beelden, mandala's en schilderingen en zijn mooi gelegen. Onze gids, die we de komende tijd ook met ons meehebben is Tibetaan en spreekt goed Engels. Hij kon ons veel vertellen. Speciaal bij het Sera klooster was in de middag het uurtje dat de monniken in de buitenlucht hun debatten voeren. Dat gaat gepaard met het klappen van de handen om de argumenten kracht bij te zetten. Een heel spektakel. Vandaag hebben we het indrukwekkende Potala paleis bezocht, gesticht door de 5e Dalai Lama en in 1959 door de huidige, 14e Dalai Lama, verlaten. Vele zalen met allerlei functies en beelden. Het paleis is 117 meter hoog en staat tegen een rotswand aan. Ook indrukwekkend was het bezoek aan de Jokhang tempel. Wederom veel ruimtes, beelden en ook binnenplaatsen. Vanaf het dak een pracht uitzicht over de omgeving en ook zicht op het Potala paleis. Morgen gaan we een paar dagen weg uit Lhasa en gaan we o.a. naar het Nam Tso meer, een zoutmeer op ruim 4.700 meter.  Daarna weer een nieuw bericht.

1. F.Brakxhoofde:
    1 oktober 2015
    Een mooi verhaal .
  2. Marjolijne:
    1 oktober 2015
    mooi verhaal, ben wel een beetje jaloers op jullie hoor.
  3. Ruud:
    3 oktober 2015
    Wat een geweldige reis. En wat vind ik de Potala grandioos. Dat paleis raakt me en jullie foto ervan is schitterend. Het overweldigende gevoel wat ik krijg is vergelijkbaar bij wat ik had bij de Taj Mahal,de piramide van Gizeh en de matrimandir in Aurovillle. Ik ben erg blij voor jullie.

Liefs, Ruud
  4. Martin van der Woude:
    4 oktober 2015
    Mooi verhaal weer.
    Benieuwd naar verslag van jullie volgende reisdoel als 'zoutnomaden'.
  5. Marjo:
    14 oktober 2015
    Hallo Anne en Ed,
    deze brief heb ik eerder ontvangen en gelezen.
    Ik sta er versteld van dat ik niet naar jullie gereageerd heb.
    Indrukwekkend wat jullie zien.
    Nooit te vergeten!
    H. groet, Marjo