3-daagse toer vanuit Lhasa

5 oktober 2015 - Lhasa, China

We werden op donderdag opgehaald door onze gids voor een 3-daagse toer buiten Lhasa. Buiten het hotel stond de 4-wheeldrive met chauffeur. Ons eerste bezoek betrof het Gandenklooster op een hoogte van 4700 meter. Een spectaculaire tocht met opeenvolgende haarspeldbochten. Het werd gebouwd in 1409 door Tsongkhapa. Voordat hij dit inmense gebouw realiseerde, verbleef hij mediterend in een klein geel gebouwtje hoog in de bergen. Hoe hij daar kwam? Magische krachten volgens onze gids. Het klooster heeft een dramatische geschiedenis gekend: in 1966 en in 1996. Beide keren is het klooster door geweld van China vernield. Vooral de laatste keer heeft grote invloed gehad op het kloosterleven. Mede dankzij de plaatselijke bevolking is het klooster inclusief alle aanwezige beelden, weer hersteld. Verder door naar het Drigungklooster. Dit vrij kleine klooster maakte grote indruk op ons. Op weg ernaar toe werden we gewezen op grote afgeplatte rotsen hoog in de bergen. Deze waren bedoeld voor de zgn. Hemelse begrafenissen. De vreemde sfeer rond dit klooster is dan wellicht te verklaren door de specialiteit van de aanwezige monniken: de overdracht van het bewustzijn van de doden. De doden worden voor de Hemelse begrafenis in grote houten kisten gebracht bij dit klooster. De ceremonie vindt dezelfde dag plaats, alleen als de gieren geen honger hebben of te weinig, wordt het lijk weer mee naar beneden genomen en bewaard voor de volgende dag. Er stonden inderdaad een aantal van die kisten. Verder waren het drie heel vriendelijk en aardige monniken bezig met het intekenen van een Mandala. Dit gebeurde met uiterste precisie uit het gebedsboek specifiek voor deze kloosterorde. Ja, ja, deze monniken kun je wel om een boodschap sturen. Wij weer verder: via een pas van 5190 meter naar het heilige Namtso-meer. Dit zoutmeer ligt op 4718 meter en is 70 km lang en 30 km breed. In de week dat wij er waren, was het een nationale feestweek. Het was erg druk: het was een combinatie van vertier en uitdrukking geven aan het Boeddhisme. Langwerpige witte doeken aan het uiteinde verzwaard met zand, werden tegen de hoge rotsen geslingerd. Hoe hoger je kwam met je doek, hoe meer het geluk je toelacht. Daarnaast de processie rond de betreffende rotsen. In hoge snelheid vond dit plaats over een glibberige ondergrond. De derde dag met nog een laatste blik op de berg de Nyainqentanglha van 7162 meter, via een laatste heilige plek (veel gebruikt voor trouwfoto's), moe en voldaan weer terug naar ons hotel in Lhasa.

1. Philip:
    5 oktober 2015
    Geweldig om op deze manier met jullie mee te reizen!
    Ik kijk uit naar het volgende verhaal!
  2. Bonny:
    5 oktober 2015
    Geeft niets hoor dat van die magische krachten en zo, geneer je niet; je weet ik geloof Alles, geniet en huiver.
  3. Henk de Valk:
    5 oktober 2015
    Geweldig om jullie avonturen weer te lezen. Ed 010 deelt de 1e plaats met 020. Grt Henk
  4. Vera en Ronald:
    5 oktober 2015
    Hoe hoog kwamen de doeken van jullie? Vast heel veel geluk. Mooi verhaal enne...... hoe is het met de ademhaling of raak je gewend aan die hoogte?
  5. Marjolijn:
    letterlijk adembenemend!
  6. Cor en Laura:
    6 oktober 2015
    Heimwee! Wij hebben ook die 3-daagse toer gemaakt.
    Wordpress werkt niet in Iran.
    Ed, ik heb net een verslag en foto's via de mail verstuurd, maar heel raar: ik kan jouw emailadres niet meer vinden. Kan je het nog sturen
  7. Martin van der Woude:
    8 oktober 2015
    Mooi verhaal weer!
    Groet Martin
  8. Marjo:
    10 oktober 2015
    Alweer 6 dagen geleden dat jullie mij mailden.
    Ik reis met jullie mee hoor; hoog in de bergen met zijn magische sferen en kloosters. Lijkt mij heel bizonder.
    h. groet, Marjo